Неорганска биохемија

1.

Наслов на наставниот предмет

НЕОРГАНСКА БИОХЕМИЈА

2.

Код

HM-656

3.

Студиска програма

Сите студиски програми на хемија

4.

Организатор на студиската програма (институт, катедра, оддел)

Институт за хемија

5.

Степен (прв, втор, трет циклус)

Прв

6.

Академска година / семестар

III/VI

7.

Број на ЕКТС кредити

4

8.

Наставник

Проф. д-р Билјана Пејова

9.

Предуслови за запишување на предметот

Органска хемија II и потпис од Биохемија I

 

10.

Цели на предметната програма (компетенции): Студентот да добие продлабочени знаења за хемијата на неорганските соединенија релевантни за живите организми.

11.

Содржина на предметната програма: 

1. Вовед: периоден систем на био-елементи, есенцијални хемиски елементи, елементи релевантни за медицината, метали во биолошки системи (оксидациони состојби и координациони геометрии), класификација на бионеорганските системи 

2. Преодни елементи: застапеност и добивање, физички својства, трендови во хемиските својства, репрезентативни соединенија

3. Хемија на координациони соединенија: комплексни честички, координациони соединенија,  лиганди, полинуклеарни комплекси, номенклатура, координациони полиедри, структурна и оптичка изомерија, хемиско сврзување од аспект на теорија на валентни врски, теорија на кристално поле, теорија на лигандно по­ле, термодинамика на процесите на образување комплекси

4. Биолошки позиции за координирање на металите: аминокиселини, нуклеински киселини, специјални лиганди

5. Металоензими: киселинско-базна катализа (ензими кои содржат цинк, магнезиум, железо), ензими кои содржат кобалт, ензими релевантни за процесите кои вклучуваат H2O2 и O2

6. Металопротеини: транспорт на натриум и калиум, калциум сигнализирачки протеини (калмодулин), цинк во транскрипцијата, селективен транспорт и складирање на железо (феритин, сидерофори, трансферини), транспорт и складирање на кислород (миоглобин, хемоглобин, хемоцијанин, хемеритрин), пренос на електрони (цитохроми, Fe-S протеини, бакарни центри за пренос на електрони)

7. Биолошки циклуси: циклус на азотот, циклус на водородот

8. Сензори: протеини кои содржат железо како сензори, протеини кои се сензори за концентрациите на Cu и Zn

9. Биоминерализација

10. Метални комплекси во медицинската терапија на канцерогени заболувања

12.

Методи на учење: Предавања и лабораториски вежби

13.

Вкупен расположив фонд на време

120

14.

Распределба на расположивото време

2+0+1 часа неделно (предавања 30 часа, лабораториски вежби 15 часа)

15.

Форми на наставните активности

15.1.

Предавања-теоретска настава

30 часови

15.2.

Вежби (лабораториски, аудито­риски), семинари, тимска работа

15 часови

16.

Други форми на активности

16.1.

Проектни задачи

15 часови

16.2.

Самостојни задачи

30 часови

16.3.

Домашно учење

30 часови

17.

 

Начин на оценување

17.1

Тестови

90 бодови

17.2

Индивидуална работа/ проект ( презентација: писм./ усна)

0 бодови

17.3

Активност, учество, резултати од вежби

 10 бодови

18.

Kритериуми за оценување (бодови/ оценка)

до 50 бода

5 (пет) (F)

од 51 до 60 бода

6 (шест) (E)

од 61 до 70 бода

7 (седум) (D)

од 71 до 80 бода

8 (осум) (C)

од 81 до 90 бода

9 (девет) (B)

од 91 до 100 бода

10 (десет) (A)

19.

Услов за потпис и полагање на завршен испит

Присуство на предавања и изработени вежби

20.

Јазик на кој се изведува наставата

македонски, англиски

21.

Метод на следење на квалитетот на наставата

анонимна анкета, разговор со студентите

22.

Литература

22.1

Задолжителна литература

 

Автор

Наслов

Издавач

Година

1.

J. J. Frausto da Silva, R. J. P. Williams

The biological chemistry of the elements

Oxford University press

2001

2.

Шрајвер, Аткинс

Неорганска хемија

Микена, Битола

2010

3.

Rosette M. Roat-Malone

Bioinorganic chemistry

Wiley

2007

22.2

Дополнителна литература

 

Автор

Наслов

Издавач

Година

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Предметот е вклучен во следните насоки:


    Следни испити од овој предмет:

    Материјали

© 2024. Институт за хемија, ПМФ, УКИМ, Скопје.