1. |
Наслов на наставниот предмет |
МЕТОДИ ЗА ОПРЕДЕЛУВАЊЕ НА МОЛЕКУЛСКИ СТРУКТУРИ |
||||||||||||||||
2. |
Код |
ХМ-704 |
||||||||||||||||
3. |
Студиска програма |
Сите студиски програми на хемија |
||||||||||||||||
4. |
Организатор на студиската програма (единица ) |
Природно-математички факултет, Институт за хемија |
||||||||||||||||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
Прв |
||||||||||||||||
6. |
Академска година / семестар |
IV/VII |
7. |
Број на ЕКТС кредити |
4 |
|||||||||||||
8. |
Наставник |
Проф. д-р Виктор Стефов |
||||||||||||||||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
Инструментални аналитички методи (положено); Структура на атоми и на молекули/Одбр. поглавја од физичка хемија (ислушано) |
||||||||||||||||
10. |
Цели на предметната програма (компетенции): Преку наставата и вежбите студентите треба да ги совладаат и особено да ги продлабочат знаењата по некои методи за определување на молекуслки структури, како и да се оспособат да решаваат разновидни проблеми при анализата на инфрацрвени, рамански и НМР спектри. |
|||||||||||||||||
11. |
Содржина на предметната програма: I. Вовед: спектроскопски методи за определување на молекулски структури; електромагнетен спектар; величини и единици. II. Основи на молекулската спектроскопија: ротациони спектри; вибрациони спектри; вибрационо-ротациони спектри; Инфрацрвена спектроскопија (IR): вибрации на молекулите; класификација на фундаментални вибрации; концепт за групови фреквенции; видови групови фреквенции; фактори што влијаат на груповите фреквенции. III. Карактеристични групови фреквенции: вибрации на CH3, CH2 и CH групите; скелетни C−C вибрации; вибрации на C=О групи; вибрации на други X=Y (X, Y = C, О, N, S) групи; X−Y и сврзани со нив вибрации; преглед на карактеристични групови вибрации по спектрални подрачја. IV. Нуклеарно магнетна резонанца (NMR): вовед; магнетски својства на јадрата; NMR спектар; фактори од кои зависи хемиското поместување; спин-спин спрегање; механизам на спин-спиновото взаимодејство; фактори од кои зависи големината на константата на екранирање; хемиска измена и облик на сигналите; 13С спектри; спектар-структурни корелации во NMR спектроскопијата; комбинирани 1Н и 13С спектри; 2D NMR. V. Комбинирано користење на спектроскопските податоци: изнаоѓање на најпростата бруто формула; изнаоѓање на вистинската бруто формула; определување на степенот на незаситеност; синтеза на спектралните податоци; примери за комбинирана употреба на спектрални и други податоци. |
|||||||||||||||||
12. |
Методи на учење: Предавања, аудиториски и лабораториски вежби |
|||||||||||||||||
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
120 |
||||||||||||||||
14. |
Распределба на расположивото време |
2+1+1 часа неделно (предавања 30 часа, нумерички и лабораториски вежби по 15 часа) |
||||||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
15.1. |
Предавања- теоретска настава |
30 часови |
||||||||||||||
15.2. |
Вежби (лабораториски, аудиториски), семинари, тимска работа |
30 часови |
||||||||||||||||
16. |
Други форми на активности |
16.1. |
Проектни задачи |
|
||||||||||||||
16.2. |
Самостојни задачи |
20 часови |
||||||||||||||||
16.3. |
Домашно учење |
40 часови |
||||||||||||||||
17. |
Начин на оценување |
|||||||||||||||||
17.1. |
Тестови - два колоквиуми од материјалот од предавања - вежби и практична работа |
60 бодови 25 бодови |
||||||||||||||||
17.2. |
Семинарска работа/ проект (презентација: писмена и усна) |
10 бодови |
||||||||||||||||
17.3. |
Активност и учество |
5 бодови |
||||||||||||||||
18. |
Kритериуми за оценување (бодови/ оценка) |
до 50 бода |
5 (пет) (F) |
|||||||||||||||
од 51 до 60 бода |
6 (шест) (E) |
|||||||||||||||||
од 61 до 70 бода |
7 (седум) (D) |
|||||||||||||||||
од 71 до 80 бода |
8 (осум) (C) |
|||||||||||||||||
од 81 до 90 бода |
9 (девет) (B) |
|||||||||||||||||
од 91 до 100 бода |
10 (десет) (A) |
|||||||||||||||||
19. |
Услов за потпис и полагање на завршен испит |
присуство на предавања и изработени вежби |
||||||||||||||||
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
Македонски |
||||||||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
Анкети, прашалници |
||||||||||||||||
22.
|
Литература |
|||||||||||||||||
22.1. |
Задолжителна литература |
|||||||||||||||||
Ред.бр |
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||||
1. |
Б. Шоптрајанов |
Методи за определување на молекулски структури |
интерна скрипта |
|
||||||||||||||
2. |
D.L. Pavia, G.M. Lapman, G.S. Kriz |
Introduction to spectroscopy |
BROOKS/ COLE, CENGAGEGE learning |
2009 |
||||||||||||||
3. |
D. Whittaker |
Interpreting organic spectra |
The Royal Society of Chemistry |
2000 |
||||||||||||||
22.2. |
Дополнителна литература |
|||||||||||||||||
Ред.бр |
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||||
1. |
R.H Shapiro |
Spectral exercises in structural determination of organic compounds |
Holt, Rinehart and Winston, Inc. |
|
||||||||||||||
2. |
|
|
|
|
||||||||||||||
3. |
|
|
|
|