1. |
Наслов на наставниот предмет |
ХЕМИЈА НА КОМПЛЕКСНИ СОЕДИНЕНИЈА |
||||||||||||||||
2. |
Код |
ХМ-821 |
||||||||||||||||
3. |
Студиска програма |
Сите студиски програми на хемија |
||||||||||||||||
4. |
Организатор на студиската програма (единица, односно институт, катедра, оддел) |
Институт за хемија, Природно-математички факултет |
||||||||||||||||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
прв |
||||||||||||||||
6. |
Академска година / семестар |
IV/VIII |
7. |
Број на ЕКТС кредити |
6 |
|||||||||||||
8. |
Наставник |
Проф.д-р Слоботка Алексовска |
||||||||||||||||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
Неорганска хемија, Структура на атоми и молекули |
||||||||||||||||
10. |
Цели на предметната програма (компетенции): Изучување на својствата на преодните елементи, нивните метални комплексни соединенија, нивната примена, како и комплексни соединенија во биолошки системи – метало-протеини и металоензими. |
|||||||||||||||||
11. |
– Вовед и општи својства на преодни елементи: Дефиниција; I.d-елементи; I.1. Застапеност и добивање; I.2. Физички својства (температури на топење и вриење, густини, типови кристални структури, магнетни својства итн.); I.3. Општи трендови во хемиското однесување; I.4. Фактори кои влијаат врз хемиското однесување (ефективен полнеж на јадрото, атомски, јонски, ковалентни радиуси, енергии на јонизација, афинитет кон електронот); I.5.Оксидациони броеви на d-елементите – Лантаноиди и актиноиди - Општи својства на елементите – Вовед во хемија на комплексни (координациони) соединенија: Дефиниции за комплексна честичка, комплексообразувач, лиганди, видови лиганди (видови лиганди – анјонски, неутрални, катјонски, моно, би, полидентатни); конституција на координационите соединенија (надворешна, внатрешна сфера); видови комплексни честички (катјонски, анјонски, неутрални). – Координационен број и геометрија на комплексните соединенија: Дефиниција за координационен број и фактори што влијаат на него; К.б. 2- линеарна геометрија, примери; К.б. 3 – тригонално-планарна геометрија, примери; К.б. 4 – тетраедарска и квадратно-планарна геометрија, примери; К.б. 5 – квадратно-пирамидална и тригонално-бипирамидална, геометрија примери, Бериева псевдоротација; К.б. 6 – октаедарска, кубична и тригонално-призматична геометрија примери; ; К.б. 7 – пентагоналнa-бипирамида, капен октаедар и капна тригонална призма геометрија примери; ; К.б. 6 – квадратна антипризма, додекаедар, коцка геометрија примери; ; К.б. 9 – капна антипризматична геометрија примери; ; К.б. 10 и к.б. 12 кај некои f-елементи; Полиметални кластери –метални кластерии кафезни комплекси. – Изомерија кај комплексите – Стуктурна изомерија (солна, јонизациона, хидратна, координациона); Геометриска изомерија (cis-trans изомерија) и оптичка изомерија. – Номенклатура на комлексни соединенија. – Хемиски врски во кoмплексите – Теорија на валентни врски кај комплексните соединенија (видови хибридизација на комплексообразувачотч d2sp3, sp3d2, sp3, dsp2, sp2, sp, dsp3, sp3d, d3sp3) – Теорија на кристално поле – Општи претпоставки на теоријата на кристално поле; Октаедарско кристално поле (расцепување на петпати дегенерираните орбитали на две t2g и еg ниво; Параметар на расцепување во кристално поле; Фактори кои влијаат на параметарот на расцепување; Спектрохемиска низа на лигандите; енергија на стабилизација во кристално поле; Енергија на спарување; Високоспински и нискоспински комплекси; Тетраедарско кристално поле (расцепување на петпати дегенерираните орбитали, примери); Квадратно-планарно кристално поле (расцепување на петпати дегенерираните орбитали, примери) ; Јан-Телеров ефект; Недостатоци на теоријата на кристално поле. – Теорија на лигандно поле – Молекулски орбитали (сврзувачки, антисврзувачки, несврзувачки); Основни поими за симетрии на орбиталите; Симетриски приспособени линеарни комбинации на орбиталите; Комплекси со σ-лиганди; Комплекси со π-донорни -лиганди; Комплекси со π-акцепторни-лиганди. – Магнетни својства на комплексите – Потекло на магнетизмот во комплексите (орбитален магнетен момент, спински магнетн момент); Магнетен сусцептибилитет; Дијамагнетни и парамагнетни комплекси; Самоспински магнетен момент; Експериментално определување на магнетните својства. – Боја и електронски спектри на комплексите – Електромагнетен спектар, апсорпција, рефлексија, трансмисија, видлива светлина, боја, комплементарни бои; Врска: енергија на расцепување, апсорпција, боја; Хромофорни групи; Термови; Ракахови параметри; Нефелоксетичан параметар и нефелоксетична низа; Дозволени и забранети премини, правила на избор, Лапортеово изборно правило; Видови премини кај комплексите; Видови ленти во електронските спектри на комплексите. – Стабилност на комплексите – Термодинамичка и кинетичка стабилност; Фактори кои влијаат врз стабилноста на комплексите (електростатички фактор; поларизациска моќ на катјонот; поларизабилност на анјонот; енергија на стабилизација на орбиталите; хелатен ефект ); Константа на формирање на комплексот; Константа на дисоцијација на комлексот. – Реакции на комплексите – Реакции на супституција (дисоцијативен механизам – SN1, aсоцијативен механизам - SN2, механизам на измена). Транс ефект. |
|||||||||||||||||
12. |
Методи на учење: Предавања и вежби |
|||||||||||||||||
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
180 |
||||||||||||||||
14. |
Распределба на расположивото време |
3+0+4 часа неделно (предавања 45 часа, лабораториски вежби 60 часа) |
||||||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
15.1. |
Предавања- теоретска настава |
45 часови |
||||||||||||||
15.2. |
Вежби (лабораториски, аудиториски), семинари, тимска работа |
60 часови |
||||||||||||||||
16. |
Други форми на активности |
16.1. |
Проектни задачи |
15 часови |
||||||||||||||
16.2. |
Самостојни задачи |
часови |
||||||||||||||||
16.3. |
Домашно учење |
60 часови |
||||||||||||||||
17. |
Начин на оценување |
|||||||||||||||||
17.1. |
Тестови |
80 бодови (2 теста) |
||||||||||||||||
17.2. |
Семинарска работа/ проект ( презентација: писмена и усна) |
/ |
||||||||||||||||
17.3. |
Активност и учество |
20 бодови |
||||||||||||||||
18. |
Kритериуми за оценување (бодови/ оценка) |
до 50 бода |
5 (пет) (F) |
|||||||||||||||
од 50 до 60 бода |
6 (шест) (E) |
|||||||||||||||||
од 60 до 70 бода |
7 (седум) (D) |
|||||||||||||||||
од 70 до 80 бода |
8 (осум) (C) |
|||||||||||||||||
од 80 до 90 бода |
9 (девет) (B) |
|||||||||||||||||
од 90 до 100 бода |
10 (десет) (A) |
|||||||||||||||||
19. |
Услов за потпис и полагање на завршен испит |
Присуство на предавања и изработени вежби |
||||||||||||||||
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
македонски, англиски |
||||||||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
анонимна анкета, разговор со студентите |
||||||||||||||||
22. |
Литература |
|||||||||||||||||
22.1 |
Задолжителна литература |
|||||||||||||||||
|
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||||
1. |
Шрајвер и Аткинс |
Неорганска хемија (четврто издание) |
Oxford University Press; превод Микена -Битола |
2006 |
||||||||||||||
2. |
Ivan Filipović i Stjepan Lipanović |
Opća i anorganska kemija |
Školska knjiga - Zagreb |
1985 |
||||||||||||||
3. |
Nikola B. Milić |
Neorganska kompleksna i klasterna jedinjenja |
PMF, Kragujevac |
1998 |
||||||||||||||
22.2 |
Дополнителна литература |
|||||||||||||||||
|
Автор |
Наслов |
Издавач |
Година |
||||||||||||||
1. |
Ivan J. Gal |
Mehanizmi neorganskih reakcija |
Naučna knjiga, Beograd |
1979 |
||||||||||||||
2. |
|
|
|
|